Kop, kop, kop... (On tekojen aika)!

”Kun vaara koputtaa ovelle, ei ole enää aika suunnitella. On tekojen aika!” näin sanoi Ruotsin infrastruktuuri- ja asuntoministeri Andreas Carlson Luulajan Platform North tilaisuudessa helmikuussa 13.2.

Euroopan vastaavat terveiset infran kehittämisen osalta toivat puolestaan konferenssin puheenjohtajina toimivat Skandinavian ja Välimeren alueen TEN-T-käytävän eurooppalainen koordinaattori Pat Cox sekä TEN-T:n Pohjanmeren Itämeren käytävän eurooppalainen koordinaattori Catherine Trautmann. ”Infrakäytäviä on määrällisesti liikaa, teidän on priorisoitava, jotta voimme niitä myös Euroopasta käsin edistää” Suomen Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne puolestaan kertoi 7.2 VÄYLÄ 2025 seminaarissa, ettei uusia tunneleita ja uusia siltoja rakenneta, ainakaan ennen kuin Pohjoisesta Suomesta Ruotsiin ja Norjaan suuntautuvat infrayhteydet on ensin saatettu kuntoon! Väyläviraston tämänhetkinen korjausvelka on 4,2mrd eur ja tulee nousemaan 6 mrd euron tasolle. Puolustus- ja huoltovarmuuden kannalta tärkeiden yhteyksien nostaminen tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi on turvallisuuden kannalta loistava uutinen koko Suomelle, ei siis ainoastaan Pohjois-Suomelle. Nyt odotamme Ruotsin ja Norjan vastaavia tekoja.

”Kun ympärivuotisuus on ovella, on tekojen aika myös matkailuväelle!” Tunturi-Lappi on juuri astumassa lumettoman ajan uuteen ympärivuotisuuden aikakauteen, kun Tunturi-Lapin seutukunnan matkailutoimijat ovat saaneet pitkäjänteisen työn jälkeen Sveitsin Zurichin ja Saksan Frankfurtin viikoittaiset reittilennot Tunturi-Lappiin. Tunturi-Lapin aluetoimijat ovatkin käärineet hihat ja keränneet ympärivuotiset tapahtumat sekä ympärivuotisuuden ohjeet alueen yritystoimijoille. Nyt on aika toimia myös kohteiden välisissä joukkoliikenteessä, jossa valtion tukiprosentit kuljetuksissa ovat supistumassa, kun Tunturi-Lapissa ollaan ympärivuotisuudella matkalla ihan päinvastaiseen suuntaan.

Globaalisti maailmaa järkyttää usea ja alati muuttuva samanaikainen turvallisuuspoliittinen kriisi. Euroopan keskuspankin johtaja Christine Lagarde kuvasi muuttuvaa tilannetta 06.03.2025 adjektiivilla ”phenomenal uncertainty” eli ilmiömäinen epävarmuus. Suomi on valitettavasti taloudellisesti edelleen kaamoksessa, Lappi taas vastaavasti ei. Me Tunturi-Lapissa kärsimme kansallisesta kaamostyylisestä yleistyksestä, jota kansallisilla eri tahoilla ja eri toimialoilla tehdään. Vuoden 2019 lentojen matkustajalukumääriin ei ole vielä valtakunnallisesti päästy Venäjän ylilentokiellon vuoksi, mutta Lapissa suunta on toinen; Rovaniemi (+29 %), Enontekiö (18,5%), Ivalo (+12,8 %) ja Kittilä (+9,9 %). ”Lapin matkailuvetoisten lentoasemien joulusesongin matkustajamäärät ovat kasvaneet jo 50–65 % yli vuoden 2019 tason. Liikematkustus sitä vastoin on elpynyt vain 50–60 %:iin vuoden 2019 määristä”, sanoo Petri Vuori Finaviasta.

Toisena erittäin selkeänä esimerkkinä voidaan pitää rakennusalaa, sillä Lapin matkailumenestys tuo töitä Pohjois-Suomeen asuntorakentamisen ahdingosta kärsivälle rakennusalalle. Lappiin on suunnitteilla Lapin kauppakamarin keräämien tiedon mukaan kaikkiaan 1,2 miljardin euron arvosta matkailuinvestointeja seuraavan kymmenen vuoden aikana. Selvää on, että geopoliittisesti epävakaa globaali tilanne ei ruoki talouskasvua missään, jota katastrofista toiseen siirtyminen aiheuttaa. ”Kaikki sellaiset toimet ovat tarpeen, jotka tukevat uusien innovaatioiden syntymistä, käyttöönottoa ja leviämistä ja jotka edistävät tuotannollisten voimavarojen siirtymistä taantuvilta kasvaville toimialoille” Matti Pohjola, Aalto-yliopiston taloustieteen emeritusprofessori, ”Miksi Suomen talous ei kasva?” Sitran tilaamassa raportissa

Tunturi-Lappi on noussut sekä vetovoiman ja houkuttelevuuden, että alueen elinvoiman näkökulmasta yhdeksi maan kärkiseuduksi ja ehkäpä kaikista maaseutumaisista seuduista vahvimmaksi alueeksi 2020-luvun aikaan. Korona-pandemian aikana useiden maaseutualueiden tilanne aluekehityksen mittareilla parani väliaikaisesti, mutta Tunturi-Lapissa muutos parempaan on ollut pysyvämpi, vahvistaen alueen edellytyksiä kehittää aluetta myös tulevaisuudessa entistä elinvoimaisemmaksi. Vetovoiman ja väestönkehityksen näkökulmasta alueen vahvuutena on ollut etenkin kyky houkutella muuttajia etenkin Etelä-Suomen suurista kaupungeista, johon vain harva alue suurten kaupunkiseutujen ulkopuolella pystyy. Elinvoiman näkökulmasta alueen vahvuutena on matkailun kova veto sekä laajemmin alueen nopeasti kasvava monialainen yrityskanta (kasvua yli 20 % vuosien 2019-2024 aikana). Toisaalta vahvan vetovoiman ja elinvoiman pelkkä ylläpito vaatii myös tulevaisuudesta aktiivista toimijuutta alueen kunnilta ja seudulta” konsulttitoimisto MDI:n johtava asiantuntija Rasmus Aro kertoo. Kuntavertailun tekevät yhdessä konsulttitoimistot MDI ja FCG.

31.3.2025
Tunturi-Lapin Kehitys
Toiminnanjohtaja Veli-Matti Hettula


Lue uusin uutiskirje tästä:


Tutustu myös näihin uutisiin