Tunturi-Lapin kunnanjohtajat ja elinkeinotoimijat edunvalvontamatkalla
Tunturi-Lapin kunnanjohtajat ja elinkeinotoimijat toteuttivat toukokuussa 2026 edunvalvontamatkan Liikenne- ja viestintäministeriöön, Traficomiin ja Väylävirastoon. Teemana oli Pohjois-Suomen junaliikenteen turvaaminen – nopea yhteistyö tuotti konkreettisia tuloksia.
Keskuskauppakamarin suuri liikennepäivä 2026 – Tilaisuuden pääteemoina olivat liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistaminen sekä kansainvälisten liikenneyhteyksien tulevaisuuden kehittämistarpeet. Tapahtuma oli suunnattu yritysten logistiikka-asiantuntijoille, vienti- ja tuontiyritysten johdolle ja asiantuntijoille, liikenne-, logistiikka- ja digialan asiantuntijoille, päättäjille sekä vaikuttajille.
Pitääkö olla huolissaan kysyttiin poliitikoilta? Vastaus on, että kyllä pitää! Olemme Suomi OY AB:nä EU:n tarkkailuluokalla ja Väyläviraston korjausvelka vain jatkaa kasvamistaan. Autojen verotusta ollaan siirtämässä kilometriperusteiseksi ja Väyläviraston varat riittävät Väyläviraston mukaan vain kiireisimmän verkoston ylläpitämiseen. Perusväylän ylläpitoon tai alempien metsäteiden verkostojen osalta tarjottiin käytännössä kylmää kyytiä.
Onneksi puolustus- ja huoltovarmuus pelastaa osan Lapin infrahankkeista, sillä muuten huonommat ja elinkaarensa päässä olevat päällystetiet ehdotettiin korvattavan soratienä koko Suomessa!
Tässä meillä kaikilla riittää tulevaisuudessa pohdittavaa, miten eri rahoituslähteistä koottavan Väyläviraston korjausvelan ja valtion velkaantuminen saadaan loppumaan? Rambollin Sini Puntasen ehdotus oli osuva: ”Liikenneinfran rahoitusmallit kannattaa rakentaa hybrideiksi, jossa yhdistyvät budjettirahoitus, EU-rahoitus, mahdollinen yksityinen pääoma ja käyttömaksut, kuhunkin kohteeseen sopiva kombo”.

